Přístupnost není checklist, ani nařízení. Jsou to uživatelé, říká Míša Vranková

Zpět na všechny články

Přístupnost webu – věčné „to ještě počká“ téma? Ne tak docela. Od konce června 2025 se pravidla zpřísnila a na rozdíl od minulosti už nejde jen o státní weby. Svoje stránky by měli přístupnější dělat i podnikatelé. A hlavně: ne proto, že to nařizuje EU, ale protože to prostě dává smysl.

Do podcastu Na hraně kódu jsme si tentokrát pozvali Míšu Vrankovou – specialistku na přístupnost a WordPress vývojářku, která ví, jak jednoduše může nepřístupný web někoho odradit. A taky jak to napravit. Bez raketové vědy.

Pro koho je přístupnost? Pro všechny, kdo jsou v nějakém diskomfortu…

Přístupný web není jen pro nevidomé nebo neslyšící. Jak říká Míša:

Znamená to, že neháže nikomu klacky pod nohy. Znamená to, že je pro pro všechny, nejen pro nevidomé a neslyšící.

Jinými slovy, že je pro:

  • dyslektiky,
  • pro mámy (nebo táty) držící dítě na ruce,
  • pro člověka s nějakým úrazem (například se zlomenou rukou),
  • ale i pro toho, komu jen na mobilu zrovna neběží data a nenačítají se obrázky,
  • nebo kdo zrovna nevidí dobře na displej.

Přístupnost je zkrátka o empatii a designu, který nikoho nevylučuje.

Bacha byste si měli dát i na blikající prvky. I naprosto zdravého člověka mohou rušit například blikající bannery nebo přetížený webový layout, ale co teprve ty s omezením:

Lidé s ADHD nebo s Aspergrem vyloženě programově opouštějí web, když vidí, že jsou na něm blikající prvky. Takové je totiž vyčerpávají a nedostanou se kvůli nim k obsahu.

Kdo musí mít přístupný web? A od kdy?

Evropský akt o přístupnosti přinesl pár změn. Dříve se týkal jen státní správy a institucí, dnes se nově vztahuje i na některé firmy.

Nově se přístupnost vztahuje na soukromý sektor. Jsou tam vyjmenovaní mobilní operátoři, televizní společnosti, dopravci… ale i e-shopy.

Ale pozor, netýká se všech. Výjimku mají tzv. mikropodniky (ty, které mají méně než 10 zaměstnanců a obrat do 2 milionů eur – zároveň). A taky starší obsah nahraný před 28. červnem, kdy změna vešla v platnost.

Přístupný neznamená nudný. Znamená srozumitelný

Podle Míši neexistuje „100% přístupný web“, ale je možné se mu hodně přiblížit. A nevyžaduje to vždy audit nebo složitý vývoj. Základem je vědět, jak přístupnost funguje – a začít u sebe.

Například jednoduchým testem, který zvládne každý:

Vezměte si klávesnici, zahoďte myš a projděte si web. Pomocí tabulátoru se musíte dostat na všechny interaktivní prvky na webu.

Další krok: kontrast. Zkuste si otevřít web na sluníčku na mobilu. Vidíte něco?

A pak popisky. „Bleší“ písmo o velikosti 10 pixelů, formuláře bez názvu pole, tlačítka s neurčitým nebo žádným popiskem – to všechno jsou časté faily, které člověka odradí, nebo ho z webu rovnou vyhodí.

S čím si můžete přístupnost zkontrolovat:

Šablona nestačí. Přístupnost ničí hlavně lidé v týmu

I když si koupíte krásnou šablonu, která je takzvaně „accessibility ready“, neznamená to, že jste v suchu. Jak říká Míša:

Pokud nemáte stoprocentně pod kontrolou obsah, tak nejste schopni garantovat stoprocentně přístupný web.

Weby se nejčastěji rozbijí ve chvíli, kdy do nich někdo s chutí vloží nadpisy bez ladu a skladu. Nebo nacpe obrázky bez alternativních popisků. Nebo nainstaluje plugin, který šablonu rozhází kompletně.

Míša osobně pracuje s šablonou GeneratePress, případně za nejvíc přístupné považuje základní Guttenberg šablony (Twenty Twenty-…)

Ale šablonou to nekončí. Pamatujte, že na přístupnosti se podílí všichni: vývojář, grafik, copywriter, redaktor, zkrátka každý, kdo má přístup k úpravě obsahu na webu. A jak říká Míša: „Copíci většinou nevymýšlej hlouposti.“ (Díky, Míšo.❤️)

Pár rad na závěr: berte přístupnost jako příležitost

Míša v závěru shrnuje základní body pro každého, kdo si chce v přístupnosti konečně udělat pořádek:

  1. Nebojte se začít – něco zvládnete i bez programování.
  2. Otestujte web klávesnicí, bez myši. Projeďte ho celý tabulátorem, jestli se dokážete dostat na všechny interaktivní prvky na webu, v podstatě máte vyhráno.
  3. Zkontrolujte kontrast barev a velikost písma. Dokážete web přečíst i z menší dálky? A nejsou barvy na pohled rušivé?
  4. Používejte smysluplně nadpisy (správně hierarchicky) a vyhýbejte se neutrálním popiskům tlačítek („zde“ nebo „tady“).
  5. A pokud jste velký hráč – nechte si raději rovnou udělat audit. Pamatujte si, že to děláte hlavně pro vaše zákazníky.

Závěrečná rada na závěr: nemyslete hned na pokuty a zákony. Myslete hlavně na lidi a na to, že jim chcete pobyt na svém webu co nejvíce usnadnit.

Celou epizodu najdete na YouTube:

nebo na Spotify :

Zpět na všechny články